@ Bersuara Untuk Menyuarakan Suara @ "..Berkatalah jika perlu, berbicaralah andai mahu...Susunlah kata agar sebolehnya suara yang dinukil tidak mencederakan sesiapa! Sekiranya nada itu terpaksa menerbitkan luka, maka lontarkanlah…Seandainya luka yg ditoreh itu adalah penawar & penyembuh.."

Rabu, Jun 23, 2010

Jangan Hisap Fit, Jangan Buat Jenayah?

Kes Saiful Apek ditahan Polis setelah disyaki terlibat dalam penyalahgunaan dadah melalui serbuan di Pangsapuri Sunway Court, PJS 7, Bandar Sunway sememangnya mendukacitakan. Ketika ditahan jam 10 malam, beliau berada bersama lima lagi rakan termasuk seorang wanita di kediaman miliknya.

Pastinya berita ini memeranjatkan sesetengah peminatnya meskipun tiada yang luar biasa bagi sesetengah yang lain. Selepas seorang demi seorang, berita artis yang terbabit dengan penyalahgunaan najis ini bukanlah sesuatu yang luar biasa lagi. Saiful Apek sememangnya amat berbakat, ini kenyataan yang tidak dapat disangkal lagi! Cuma yang menyedihkan, bakat beliau yang mulai dicungkil selepas menyertai sebuah program realiti, Sinaran Pasport Kegemilangan dan berkembang apabila menyertai kumpulan lawak Senario kemudiannya, dikatakan menyerlah atas bantuan bahan terlarang ini! Ini ditambah lagi dengan suara-suara nakal di luar sana yang sesuka hati membuat telahan bahawa najis inilah yang berperanan sebagai sumber ‘inspirasi’ buat beliau ‘berkarya’ dan ‘terbang tinggi’!
 
Adilkah tuduhan ini? Jika ditinjau dari sudut penampilannya yang kurus kering; cengkung dan tidak pernah lekang dengan kacamata hitam baik siang mahupun malam; perkara ini mungkin ada kebenarannya. Tambahan lagi beliau sebelum ini pernah terlibat dengan kontroversi serupa  tetapi pantas dinafikan dengan menyatakan itu hanyalah sekadar ‘shisha’.  Menidakkan kebenaran dengan sekeping gambar masih boleh diterima...Kerana gambar masih tidak mampu menceritakan segala-galanya malah mampu mengundang tafsiran berbeza! Tetapi apabila ‘kantoi’ kali ini, apa agaknya alasan terbaik yang boleh diberi? Wallahualam...Benar atau salah, bukan kita insan terbaik untuk menentukannya!
                                      
Saiful Apek kini telah pun bebas dari tahanan reman sementara menunggu tarikh dibicarakan sekiranya disabitkan. Walau apa jua hukuman yang bakal diputuskan oleh mahkamah, nama dan kredibiliti beliau pastinya terjejas dan tercemar. Jika masih ada yang meminatinya, yang berpaling sudah tentu tinggi juga bilangannya. Peluang kedua sememangnya harus diberi, tetapi tahap penerimaan peminat pastinya takkan sama lagi! Lalu aku tersenyum sendiri apabila memutar kembali ayat-ayat wajib Saiful Apek yang seringkali berbunyi, ‘Wabillahi Taufiq Wal Hidayah…Jangan Hisap Fit, Jangan Buat Jenayah!

1 ulasan:

  1. Apek .. Benda ni dah lama jadi makanan dia .. Alhamdullilah dia dh tertangkap .. tp kalo lepas jugak kali ni tk tau nak ckp ape ..

    Insan Kecil .. Ampang

    BalasPadam